anxietate - 7 sfaturi

Despre anxietate auzim vorbindu-se destul de des. Fie ca e spus sub forma:’’mi-e frica sa”, “mi-e frica de”, fie ca evitam sa ne expunem unor situatii, sa luam o decizie sau avem comportamente iesite din comun in situatii obisnuite, in spatele acestora se afla o forma mai usoara sau mai severa de tulburare anxioasa.

Anxietatea “buna” si anxietatea “rea”

Tulburarile anxioase nu se refera doar la grijile exagerate, e normal sa ne framantam in anumite situatii. Un nivel mediu de anxietate este sanatos pentru cresterea randamentului cuiva, ne poate feri de situatii periculoase.

Anxietatea moderata poate actiona ca o forta pozitiva, crescand eficienta actiunilor intreprinse, pe cand anxietatea severa alieneaza si scade capacitatea individului de a percepe, rationa si actiona adecvat. Persoanele care sufera de tulburari anxioase nu doar se plang de faptul ca sunt nelinistite frecvent  si solicita sprijin pentru confruntarea cu anumite temeri care ii supara si sunt irationale. Astfel se intalnesc temeri legate de colaps fizic, lesin, pana la atacuri de panica, se tem de aprecierea negativa a celorlalti in situatii de interactiuni sociale, au idei ca li s-ar putea intampla ceva rau propriei persoane sau celor dragi. Persoanele cu tulburari anxioase sufera foarte mult de pe urma consecintelor negative ale anxietatii excesive, pentru ca aceasta le afecteaza munca si relatiile personale, le provoaca un puternic disconfort.

Simptome ale anxietatii

Aceasta tulburare e intalnita in egala masura atat la femei, cat si la barbati, iar cele mai multe simptome au debut in copilarie. Simptomele se manifesta aproape continuu si dureaza cel putin sase luni. Persoanele afectate  acuza neliniste, oboseala inexplicabila, dificultati de concentrare a atentiei, senzatie de vid mental, iritabilitate, incordare musculara, tulburari de somn, cresterea tensiunii arteriale, cresterea ritmului cardiac, senzatie de sufocare, sentimentul de esec, precum si alte simptome specifice fiecarui tip de tulburare.

In cadrul tulburarilor anxioase se descriu :

– atacul de panica si agorafobia

– fobia sociala

– fobiile specifice (de caini, pisici, serpi, paianjeni, lift, avioane, etc)

– tulburarea obsesiv-compulsiva

tulburarea anxioasa generalizata

– tulburarea de stres posttraumatic

Tratamente pentru anxietate

Psihoterapia tulburarilor anxioase presupune o serie de metode si tehnici specifice care au ca scop reducerea simptomelor si prevenirea recaderilor. Psihoterapia cognitiv-comportamentala este recunoscuta pentru eficienta sa si se folosesc tehnici ce ajuta pacientul sa-si modifice modul de a gandi si a felului de a reactiona la anumite evenimente:

A) tehnici menite sa modifice lucrurile pe care vi le spuneti despre situatia dv si aici amintim restructurarea cognitiva, controlul gandurilor, verificarea veridicitatii ideilor stresante

B) tehnici menite sa controleze senzatiile fizice: tehnici de relaxare Schultz  sau Jacobson, controlul respiratiei

C) tehnici utile pentru confruntarea lucrurilor de care va este teama si pe care le evitati: expunere prin imagerie mentala initial urmata de expunere gradata pe viu la situatia stresanta.

7 sfaturi in lupta impotriva anxietatii

Fie ca suferiti de fobie specifica, de  generalizata sau atac de panica incercati, va recomand sa luati in seama urmatoarele sfaturi impotriva anxietatii :

    1. Nimeni nu-i perfect si cei mai multi oameni au fricile lor, cunoscute sau ascunse
    2. Nu este o rusine sa recunosti ca nu poti face fata unei situatii
    3. O evaluare negativa nu este categorica, se refera la un eveniment, o situatie  si nu va afecteaza global imaginea
    4. Sunteti sigur ca vreti sa fiti perfecti in toate? Doar robotii sunt perfecti, dv sunteti OM, cu emotii, sentimente
    5. Nu va fie teama sa recunoasteti ca aveti o problema, recunoasterea este un prim pas spre vindecare
    6. Orice proces de schimbare poate fi dureros dar beneficiile va elibereaza, va face independent si stapan pe propria viata
    7. Cereti ajutor, veti fi surprinsi sa constatati ca niste tehnici simple va aduc un confort considerabil !

Pentru rezervari si detalii despre serviciile Cabinetului Individual de Psihologie Lucica Stefanescu, accesati pagina de CONTACT !

Summary
7 sfaturi impotriva anxietatii
Article Name
7 sfaturi impotriva anxietatii
Description
Fie ca vorbim de temeri mari sau foarte specifice, majoritatea sunt considerate forme de tulburari anxioase. In acest articol, va ofer 7 sfaturi impotriva anxietatii.
Author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *