Ce este relaxarea?

Relaxarea se poate defini in mai multe moduri. Prin relaxare se poate intelege o stare psihica in care organismul este lipsit de stimuli negativi, precum anxietatea sau stresul. De asemenea, o alta definitie este aceea de sistem de tehnici mentale si musculare menit sa reduca tensiunea acumulata in organism.

 

De ce tehnici de relaxare?

Multi dintre pacientii care se adreseaza serviciilor de psihoterapie acuza o tensiune fizica marita a corpului. Aceasta tensiune clientul o exprima prin teama si incordare excesiva in situatii sociale, simptome directe de tensiune musculara, hipertensiune arterial, impotenta, frigiditate, insomnie, lipsa apetit alimentar.

Un factor cere contribuie la prezenta tulburarilor este stresul, trairea unor stari de anxietate, ingrijorare, fobii, tulburari psihosomatice.
Urmand un program de relaxare clientul obtine:

    • cresterea capacitatii vitale
    • reducerea deficientelor
    • obtinera unui calm interior
    • destindere si liniste in actiune
    • decontractarea intregului organism
    • constituie o cale naturala catre somn
    • suprimarea durerii
    • permite autoreglarea functiilor corporale
    • cresterea capacitatiilor mentale, ale memoriei

 

Cum ne relaxam?

Cateva tehnici de relaxare:

      • controlul respiratiei
      • controlul musculaturii
      • meditatie
      • aromaterapie
      • masaje de relaxare
      • cromoterapie

Cele mai utilizate proceduri de relaxare sunt:

      1. trainingul autogen Schultz
      2. relaxare progresiva Jacobson

 

1. Antrenamentul autogen Schultz

Este o tehnica de relaxare psihoterapeutica, reprezentand o metoda veche de autodeconectare, verificata clinic si experimental. Este vorba despre o tehnica bazata pe sugestie si autosugestie. Metoda poate duce la o completa autostapanire psiho-fizica care se poate invata si poate fi folosita atat in terapie cat si pentru obtinerea unor calitati psihice deosebite.

Avantajele utilizarii antrenamentului autogen Schultz:

      • Odihna si recuperare dupa efort
      • Autorelaxare
      • Autoreglarea functiilor autonome
      • Profilaxie active a tulburarilor neurovegetative
      • Reducerea durerii si anxietatii

Indicatii terapeutice:

      • Adjuvant in tratamentul medicamentos al oricarei afectiuni somatice
      • Anxietate, fobii
      • Intarirea Eu-lui
      • Insomnii
      • Stimularea motivatiei

 

2. Relaxarea progresiva Jacobson

Este o metoda de relaxare initiata de medicul Edmund Jacobson (1888-1938). Ea consta in alterarea relaxarii si tensionarii principalelor grupe de muschi, pana la eliminarea contractiilor musculare si atingerea relaxarii. Se lucreaza astfel progresiv muschii mainii, antebratului, bratului, se contracta maxilarul, se ridica pieptul, abdomenul. Fiind un exercitiu lung, 20-30 min, se practica in mod constant, zilnic iar rezultatele sunt surprinzatoare pentru clienti.

Exista numeroase surse de informare pe subiectul tehnicilor de relaxare, insa pentru un proces corect si controlat, este recomandat sa apelati la o persoana specializata.